1.Status prawny lub forma prawna :
Jednostka organizacyjna gminy Tarnobrzeg.
2.Organizacja:
W przedszkolu funkcjonują 4 oddziały :
I ODDZIAŁ – dzieci 3,4 – letnie
II ODDZIAŁ – dzieci 5 – letnie
III ODDZIAŁ - dzieci 6 – letnie od godziny 6.00 do 16.00
IV ODDZIAŁ - dzieci z „ 0 „ od godziny 8.00 do 3.00
Na pełny etat pracuje w przedszkolu 17 osób, w tym:
1 nauczyciel – dyrektor
7 nauczycieli – wychowawców 8 nauczycieli
1 intendentka
1 woźny
1 pomoc wychowawczyni
3 woźne oddziałowe 9 pracowników administracyjno
1 kucharka obsługowych
2 pomoce kuchenne
3.Przedmiot działalności i koncepcji:
Placówka przedszkolna zapewnia dzieciom wyżywienie ( trzy posiłki dziennie : śniadanie, obiad, podwieczorek )¸opiekę, wychowanie, nauczanie prowadzone przez wykwalifikowana kadrę pedagogiczną z wykształceniem wyższym magisterskim lub wyższym zawodowym w zakresie wychowania przedszkolnego.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin od 6.00 do 16.00.Przedszkole pełni funkcję doradcza i wspierającą działania wychowawcze rodzin. Zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i poczucia bezpieczeństwa. Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej. Ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonymi potencjałami i możliwościami rozwojowymi. Tworzy warunki umożliwiające dziecku wszechstronny rozwój i osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
Dla dobra dziecka i jego optymalnego rozwoju przedszkole współpracuje z rodzicami i opiekunami dzieci, zakładami opieki zdrowotnej, psychologami, pedagogami i logopedą.
Każda grupa wiekowa dzieci powierzona jest opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy w danej grupie.
4. Organy sprawujące funkcje i kompetencje:
1/. Dyrektor Przedszkola – mgr Teresa Sałek
Dyrektor kieruje działalnością przedszkola, ponosi odpowiedzialność za realizację zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych oraz stan bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. Sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy zatrudnionych nauczycieli. Inspiruje i wspomaga nauczycieli, pracowników niepedagogicznych w osiąganiu wysokiej jakości pracy przedszkola , podejmowaniu działań nowatorskich. Dyrektor współpracuje z Komitetem Rodzicielskim i Radą Pedagogiczną przedszkola oraz realizuje uchwały podjęte w ramach ich kompetencji. Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola oraz ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie a także organizuje obsługę administracyjna, finansową i gospodarczą przedszkola.
2/. Rada Pedagogiczna:
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania, opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodza wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu a jej przewodniczącym jest dyrektor przedszkola.
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- tworzenie, zatwierdzanie planów rozwoju, pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich przez Komitet Rodzicielski,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- podejmowanie uchwal w sprawie statutu, opiniowanie organizacji pracy przedszkola oraz przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego a także dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych.
3/ Komitet Rodzicielski
Komitet Rodzicielski jest organem kolegialnym stanowiącym reprezentację rodziców ( po 3 – 4 osoby z każdej grupy wiekowej dzieci )a wybieranym przez ogół rodziców na zebraniu ogólnym.
Komitet Rodzicielski może występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Komitet Rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców zadeklarowanych na zebraniu ogólnym i dysponować nim w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
5. Struktura własnościowa :
Własność samorządowa.
6. Majątek, którym dysponuje :
Przedszkole dysponuje działką, na której znajduje się ogród, plac zabaw wyposażony w piaskownice, huśtawki, karuzele, drabinki, stoliki i ławeczki oraz budynek z pomieszczeniami gospodarczymi, magazynami, kuchnią, salą gimnastyczną i salami dydaktycznymi dla poszczególnych grup wiekowych. Sale wyposażone są w sprzęt do nauki, zabawy, spożywania posiłków i wypoczynku dzieci. Sale dydaktyczne wyposażone są również w zabawki, pomoce dydaktyczne dostosowane do wieku dzieci w nich przebywających. Sala gimnastyczna służy do prowadzenia zabaw, ćwiczeń ruchowych, gimnastyki korekcyjnej, zajęć umuzykalniających, imprez ( uroczystości ) organizowanych w przedszkolu.
W przedszkolu jest również sala wyposażona w sprzęt audiowizualny i sala do zajęć dodatkowych np. j. angielski, religia, zajęcia plastyczne, zabawy dramowe, teatralne.
7. Tryb działania w zakresie wykonywania zadań publicznych:
Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci do przedszkola na zasadzie powszechnej dostępności. Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola składają kartę zgłoszenia dziecka w terminie ustalonym przez organ prowadzący. Przyjęć dzieci w wieku od 3 do 6 lat dokonuje Dyrektor Przedszkola.
8. Działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej:
Przedszkole funkcjonuje głównie dzięki dotacji z gminy – płace dla pracowników, remonty, zakup pomocy, wyposażenie przedszkola, opłaty mediów, czesnego wpłacanego przez rodziców - zakup środków czystości i drobnego sprzętu, opłat rodziców na wyposażenie dzieci oraz dobrowolnym wpłatom rodziców na uzupełnienie wydatków na zabawki, pomoce dydaktyczne oraz materiały, przybory do zajęć plastyczno – technicznych.
9. Sposób przyjmowania i załatwiania spraw:
Dzieci przyjmowane są do przedszkola na podstawie kart zgłoszenia dziecka złożonych przez rodziców lub opiekunów dziecka. Rodzice i inni klienci przedszkola mogą zgłaszać się ze swoimi sprawami przez cały czas pracy przedszkola.
Ponadto w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola rodzice i nauczyciele podejmują wspólne działania w zakresie:
- szerzenia i pogłębiania wiedzy o dziecku, ustalania wspólnych, jednolitych form oddziaływania ( kontakty indywidualne rodzice – nauczyciel ),
- zapoznania rodziców z potrzebami psychofizycznymi dzieci i sposobami ich zaspokajania (spotkania grupowe z rodzicami, warsztaty umiejętności wychowawczych, spotkania z pedagogami, psychologami, logopedą, prelekcje, ekspozycje literatury z zakresu wzbogacania wiedzy rodziców o kształceniu, wychowaniu, dni otwarte w przedszkolu, zajęcia pokazowe )
- włączania rodziców do wspólnego tworzenia warunków zapewniających prawidłową i wysokiej jakości realizację zadań wychowania przedszkolnego oraz rozwiązywania wychowawczych i bytowych problemów przedszkola.
Rodzice uzyskują w przedszkolu rzetelną informację na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju. Mają możliwość uczestniczenia w spotkaniach, imprezach, uroczystościach organizowanych w przedszkolu.
10. Prowadzenie rejestru, ewidencje i archiwa oraz zasady udostępniania danych w nich zawartych :
- akta osobowe pracowników
- ewidencja czasu pracy pracowników
- ewidencja urlopów dla poratowania zdrowia
- rejestr wydatków
- księgi inwentarzowe
- rejestr wydawanych legitymacji ubezpieczeniowych
- rejestr wydawanych świadectw pracy
- rejestr wydawanych druków ZUS Rp-7
- rejestr rent i emerytur
- rejestr dzieci przyjętych do przedszkola
- dzienniki zajęć dydaktycznych
- zeszyty protokołów Rad Pedagogicznych
- zeszyty spotkań z rodzicami
- zeszyty obserwacji dzieci
- karty oceny pracy nauczycieli i notatki po hospitacyjne
- rejestr programów pracy wychowawczo – dydaktycznej
- zeszyty spotkań samokształceniowych nauczycieli
- zeszyty zebrań z pracownikami administracyjno – obsługowymi
- rejestr pism wysłanych i przychodzących do placówki
Dane zawarte w powyższych, udostępnione są na wniosek osób upoważnionych do wglądu w te dane oraz osobom z nadzoru i kontroli placówek przedszkolnych.