1.Status prawny lub forma prawna
Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy Tarnobrzeg.
2.Organizacja
Do przedszkola przyjmowane są dzieci od 3 do 6 lat. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. Uczęszczają do niego dzieci w jednym wieku rozwojowym. Obecnie w przedszkolu funkcjonuje 5 oddziałów. Są to: 3 – latki, 4 – latki, 5 – latki, 6 – latki i grupa „0”. Od września grupa „0” z 5- godzinnym oddziaływaniem edukacyjnym dla 6 – latków przeniesiona została do innego przedszkola.
Przedszkole czynne jest w godzinach 6.30 – 16.30 przez 5 dni w tygodniu i 11 miesięcy w roku. Przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z dyrektorem i Komitetem Rodzicielskim. Do przedszkola uczęszcza aktualnie 120 dzieci, nad którymi sprawuje opiekę i edukację 10 nauczycieli z pełnymi kwalifikacjami pedagogicznymi w zakresie wychowania przedszkolnego.
Kadra pedagogiczna legitymuje się następującym wykształceniem: 7 nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie, 1 wyższe zawodowe oraz 2 wykształcenie w zakresie SN.
Wszystkie nauczycielki dbają o doskonalenie zawodowe i podnoszenie jakości pracy z dziećmi, uczestnicząc w różnego rodzaju kursach, warsztatach i zespołach samokształceniowych zgodnie z potrzebami placówki oraz harmonogramem WDN.
2 nauczycielki ukończyły studia podyplomowe. W przedszkolu zatrudniona jest katechetka na 2/22 etatu.
Kadra obsługowa przedszkola to 12 osób, które wspierają pracę nauczycieli i czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem placówki.
Personel administracyjny i pomocniczy to: 4 woźne oddziałowe, 1 pomoc wychowawcza, intendentka, księgowy, 3 kucharki i 2 woźnych zatrudnionych po ½ etatu. Większość pracowników obsługowych posiada wykształcenie średnie (6 osób ), zawodowe (4 osoby ) i podstawowe ( 2 osoby ). Kadra pedagogiczna i personel pomocniczy to ludzie wykształceni, uzupełniający swoją wiedzę i umiejętności, otwarci na dobro dziecka i owocną współpracę z rodzicami.
3.Przedmiot działalności i kompetencji
Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza przebiega w oparciu o programy zatwierdzone przez MENiS w wykazie programów dopuszczonych do realizacji w przedszkolach oraz programy autorskie z języka angielskiego i religii. Nauczycielki starają się indywidualizować proces edukacyjny, kładąc nacisk na podmiotowość wychowanków oraz stwarzanie optymalnych warunków dla ich rozwoju.
Zgodnie z Programem Rozwoju Przedszkola Nr 5 na lata 2001 – 2004 realizujemy poszerzone treści programowe w zakresie rozwijania twórczej aktywności wśród dzieci. Uczymy – bawiąc wdrażając w czyn myśl Jędrzeja Śniadeckiego „Trzeba, żeby się dzieci uczyły igrając i swawoląc, a do nas należy takie im tylko poddawać zabawki, takimi je tylko rzeczami zajmować, w takie miejsca prowadzić, gdzie się mogą nauczyć, czego żądamy...”
Przedszkole Nr 5 w Tarnobrzegu wspiera rodziców w procesie wychowania, opieki i edukacji dzieci przedszkolnych. Pełni rolę wspomagającą działania wychowawcze rodziny w ukierunkowywaniu rozwoju naszych wychowanków zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w korelacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym. Nasze przedszkole to placówka przyjazna dzieciom, uznająca ich podmiotowość oraz dążąca do stymulowania i rozwijania zdolności twórczych w nich tkwiących w atmosferze bezpieczeństwa i życzliwego traktowania.
W przedszkolu prowadzona jest bogata oferta zajęć dodatkowych. Dla chętnych dzieci realizujemy:
-zajęcia rytmiczne,
-zajęcia plastyczne,
-naukę języka angielskiego,
-zajęcia logopedyczne,
-religia,
-zajęcia psychologiczne i socjoterapeutyczne we współpracy z poradniami oraz nauka tenisa stołowego i pływania – od 01.09.2003r
4.Organy sprawujące funkcje i kompetencje
W przedszkolu działają następujące organy:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- komitet rodzicielski.
Dyrektor Przedszkola Nr 5 w Tarnobrzegu mgr Wanda Kozak sprawuje swoją funkcję od 1990 roku. Jest osobą kierującą działalnością przedszkola i prezentuje ją na zewnątrz. Aktywnie współpracuje ze wszystkimi organami działającymi w placówce, a w szczególności sprawuje nadzór pedagogiczny w celu jakościowego rozwoju placówki. Wyróżnia się twórczą postawą i zaangażowaniem w życie przedszkola. Realizuje uchwały organów przedszkola i dysponuje środkami określonymi w planie finansowym, dbając o ich prawidłowe wykorzystanie w ramach działalności administracyjno – finansowo – gospodarczej. Realizuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
Rada Pedagogiczna umiejętnie współpracuje w organizacji procesu wychowania i edukacji przedszkolnej poprzez działalność zespołową, a w szczególności opiniuje organizację pracy przedszkola, wnioskuje o nagrody i wyróżnienia dla nauczycieli oraz przygotowuje projekt statutu przedszkola i jego zmian. Rada pedagogiczna systematycznie pogłębia wiedzę i umiejętności pedagogiczne poprzez aktywne uczestnictwo w WDN, kursach i warsztatach doskonalących.
Komitet Rodzicielski efektywnie współpracuje z pozostałymi organami przedszkola w celu podnoszenia jakości wychowania i edukacji, występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi bieżących spraw placówki. Zgłaszane przez rodziców wnioski, opinie i uchwały dotyczące różnych aspektów działalności przedszkola są planowo wdrażane do realizacji. Wszystkie organy przedszkola działają w ramach swoich kompetencji oraz ról, które pełnią w przedszkolu, ponosząc współodpowiedzialność za efekty tej współpracy.
5.Struktura własnościowa
Własność komunalna.
6.Majatek, którym dysponuje
Przedszkole Nr 5 mieści się w centrum miasta Tarnobrzega na ulicy H. Dekutowskiego 19 w pięknym parkowym otoczeniu w jednopiętrowym budynku dostosowanym do potrzeb dzieci przedszkolnych z pełnym zapleczem sanitarnym i kuchennym. Dwa lata temu 05.12.2001r. placówka obchodziła 25 – lecie swego istnienia. Było to duże wydarzenie w działalności przedszkola.
Ogród przedszkolny stanowi bardzo dobrą wizytówkę przedszkola. Pełno jest w nim różnorodnej zieleni i sprzętu ogrodowego przez co stwarzamy dzieciom okazję do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu przez cały rok.
4 sale zajęć zachęcają wychowanków swą barwnością, funkcjonalnością i estetycznym urządzeniem. Przedszkole dysponuje również salą gimnastyczną, szatnią, gabinetem lekarskim, gabinetami dyrektora i intendentki oraz zapleczem kuchenno – sanitarnym, wyremontowanym i unowocześnionym dla potrzeb dzieci.
Hol przedszkola stanowiący szatnię dla dzieci przyciąga uczęszczające tu dzieci, ich rodziców oraz odwiedzające osoby z zewnątrz ciekawymi dekoracjami sezonowymi wykonanymi własnoręcznie przez personel przedszkola.
Przedszkole posiada nowoczesne zabawki i pomoce dydaktyczne do zajęć, bogaty księgozbiór pedagogiczny i metodyczny, nowoczesny sprzęt audiowizualny. W przedszkolu redagowane jest pisemko dla dzieci i rodziców o wdzięcznej nazwie „Małe wiadomości”.
7.Tryb działania w zakresie wykonywania działań publicznych
Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się na zasadzie powszechnej dostępności.
Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola składają do dyrektora przedszkola w ustalonym terminie 1 – 30 IV każdego roku wypełnioną kartę zgłoszenia do przedszkola. Przyjęć dzieci w placówce dokonuje dyrektor przedszkola.
8. Działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej
Przedszkole jest placówką publiczną działającą w formie zakładu budżetowego i prowadzoną przez Urząd Miejski w Tarnobrzegu od 1992 roku.
Nadzór pedagogiczny sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie.
Przedszkole utrzymywane jest z :
- dotacji budżetu gminy,
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola
- z przychodów własnych tj. wynajmu pomieszczeń,
- oraz drobnych darowizn wspomagających działalność przedszkola.
9. Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Przyjmowanie dzieci do przedszkola odbywa się na podstawie zgłoszonych indywidualnie wniosków- kart zgłoszenia.
Dane zawarte w kartach chronione są Ustawą o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 97 z 1997 r art.24 ,32,35 ). Dyrektor przyjmuje interesantów w godzinach urzędowania placówki, na bieżąco wg indywidualnych potrzeb.
W ramach realizowanych różnorodnych form współpracy z rodzicami w placówce organizowane są:
1/ punkty konsultacyjne dla zainteresowanych rodziców w celu uzyskania pełnych informacji o postępach i poziomie osiągnięć edukacyjnych wychowanków,
2/ zajęcia pokazowe i otwarte,
3/ Dni otwarte przedszkola,
4/ zebrania z rodzicami,
5/ spotkania ze specjalistami: logopeda, psycholog, pedagog.
6/ warsztaty dla rodziców,
7/ informacje pisemne na tablicach ogłoszeń „Aktualności naszej piątki” oraz w pisemku „Małe wiadomości”
8/ kontakty indywidualne,
9/ uroczystości przedszkolne zawarte w aktualizowanym co roku kalendarzu imprez okolicznościowych.
Dobra współpraca dyrekcji i nauczycieli z rodzicami, wzajemna akceptacja i zrozumienie jest niezbędnym warunkiem uzyskiwania dobrych efektów w pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi
10. Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa oraz zasady udostępniania danych w nich zawartych
W przedszkolu prowadzone są:
- rejestr akt osobowych,
- rejestr świadectw pracy i zaświadczeń Rp-7,
- rejestr legitymacji ubezpieczeniowych i dla członków rodzin pracowników,
- rejestr wypadków dzieci,
- rejestr zwolnień lekarskich,
- ewidencja czasu pracy pracowników obsługowych,
- ewidencja urlopów wypoczynkowych,
- ewidencja oświadczeń pracowników obsługi o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Udostępnianie danych odbywa się na wniosek organu prowadzącego, nadzorującego oraz organów kontrolujących placówkę.