1.Status prawny lub forma prawna
Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy Tarnobrzeg.
2.Organizacja
Do przedszkola uczęszcza 100 dzieci w wieku 3 – 6 lat. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. W przedszkolu funkcjonują 4 oddziały, każdy dla dzieci w jednym wieku rozwojowym. Są to: 3 – latki, 4 – latki, 5 – latki i 6 – latki. Kadra pedagogiczna przedszkola to 9 nauczycielek z wysokimi kwalifikacjami pedagogicznymi: 6 nauczycielek posiada wykształcenie wyższe magisterskie, 2 nauczycielki wyższe zawodowe, 1- wykształcenie na poziomie SWP- wszystkie o kierunku wychowanie przedszkolne. Przedszkole zatrudnia również 11 pracowników ekonomiczno – administracyjno – obsługowych na stanowiskach: główny księgowy, intendent, kucharka, 2 pomoce kuchenne, 4 woźne oddziałowe, 1 pomoc nauczycielki oraz woźnego przedszkola.
Pracownicy przedszkola to kadra wykształcona, systematycznie uzupełniająca swoją wiedzę, otwarta na potrzeby dziecka oraz współpracę z rodzicami i środowiskiem.
Przedszkole czynne jest w godzinach 6.00 – 16.00 przez 5 dni w tygodniu i 11 miesięcy w roku. Przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z dyrektorem przedszkola i Komitetem Rodzicielskim.
3.Przedmiot działalności i kompetencji
Przedmiotem działalności przedszkola jest wychowanie i kształcenie dzieci w wieku 3 – 6 lat powierzonych opiece przedszkola przez rodziców. Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza realizowana jest w parciu o zestaw programów dla przedszkoli zatwierdzonych przez MENiS oraz program autorski w zakresie edukacji ekologicznej dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci oraz warunków przedszkola. Organizujemy swoją działalność tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Wspomagamy i ukierunkowujemy rozwój każdego dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami. Rozwijamy zainteresowania i talenty. Wychowujemy w oparciu o chrześcijański system wartości – rozwijamy wrażliwość naprawdę, piękno, dobro. Uczymy szacunku i miłości do świata przyrody zgodnie z myślą: „Tylko ludzie dbający o świat flory i fauny są zdolni dbać o świat ludzki”. Zapewniamy dzieciom możliwość samorealizacji, uczymy kreatywnego myślenia i działania. Wyrównujemy szanse edukacyjne poprzez systematyczną współpracę z logopedą, pedagogiem i psychologiem. Proponujemy bogatą, na wysokim poziomie ofertę edukacyjną. Zapewniamy dzieciom udział w zajęciach dodatkowych, takich jak:
- język angielski
- zajęcia logopedyczne
- gimnastyka korekcyjna dzieci 5 i 6 – letnie
- nauka pływania
- religia dzieci 6 – letnie
- umuzykalnienie z rytmiką wszystkie grupy wiekowe
Zadania wobec dziecka realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Tradycją przedszkola jest udział wychowanków w koncertach i akcjach charytatywnych, konkursach plastycznych, przeglądach dorobku artystycznego, festiwalach ekologicznych.
Przedszkole jest placówką ćwiczeń dla słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Tarnobrzegu.
4. Organy sprawujące funkcje
Organami przedszkola są: dyrektor przedszkola, rada pedagogiczna, komitet rodzicielski. Funkcję dyrektora przedszkola sprawuje mgr Krystyna Wrońska. Dyrektor przedszkola ponosi pełną odpowiedzialność za realizację zadań edukacyjnych i opiekuńczych oraz stan bhp w przedszkolu. Dyrektor kieruje działalnością przedszkola, współpracuje ze wszystkimi organami w przedszkolu, sprawuje nadzór pedagogiczny, inspiruje i wspomaga wszystkich pracowników w osiąganiu wysokiej jakości pracy przedszkola. Dyrektor też dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola oraz ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie. Organizuje obsługę administracyjno – finansową i gospodarczą przedszkola.
Radę Pedagogiczną tworzą: dyrektor i zatrudnieni w placówce nauczyciele. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
Kompetencje rady pedagogicznej wyrażają się w szczególności w:
- zatwierdzaniu planów pracy przedszkola,
- podejmowaniu uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w przedszkolu oraz w sprawie statutu,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opiniowaniu i organizacji pracy przedszkola, wniosków o nagrody i odznaczenia, przydziału czynności dodatkowych oraz godzin nadliczbowych.
Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminem działalności.
Komitet Rodzicielski współpracuje z dyrektorem i radą pedagogiczną. Występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola w zakresie edukacji i wychowania dzieci oraz organizacji i jakości opieki nad wychowankami. Wszelkie uwagi i opinie rodziców są uwzględniane w pracy przedszkola.
5. Struktura własnościowa
Własność komunalna.
6. Majątek, ,którym dysponuje
Przedszkole nr 4 w Tarnobrzegu usytuowane jest na „osiedlu młodych” przy ulicy Porucznika Jana Tracza 2, w korzystnym dla zdrowia, oddalonym od głównych szlaków komunikacyjnych miejscu.
Funkcjonuje we własnym dwukondygnacyjnym budynku, przystosowanym do realizacji zadań dla dzieci w wieku przedszkolnym. Przedszkole posiada bardzo dobre warunki lokalowe: 4 słoneczne sale dydaktyczne, wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne ( dla każdej grupy wiekowej ), salę gimnastyczną, bibliotekę zawierającą 850 woluminów literatury dziecięcej i pedagogicznej.
Przedszkole wyróżnia duży ogród zagospodarowany sprzętem do zabaw dla dzieci, umieszczonym wśród drzew owocowych, krzewów ozdobnych i rabat kwiatowych. Na terenie ogrodu znajduje się też działka uprawna gdzie dzieci i pracownicy hodują warzywa i kwiaty oraz górka saneczkowa. Przedszkole posiada własną kuchnię z pełnym, wyremontowanym i unowocześnionym zapleczem.
7. Tryb działania w zakresie wykonywanych zadań publicznych
Rekrutację dzieci przeprowadza się na zasadzie powszechnej dostępności. Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola składają do dyrektora przedszkola, w terminie od 1-30 kwietnia danego roku, wypełnioną kartę zgłoszenia. Do przedszkola, w pierwszej kolejności przyjmuje się dzieci już uczęszczające a w miarę posiadanych miejsc zgodnie z rozporządzeniem MENiS oraz według kolejności zgłoszeń.
8. Działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej
Przedszkole jest placówką publiczną działającą w formie zakładu budżetowego od 1.11.1993r. Utrzymywane jest:
- z dotacji budżetu gminy,
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
- darowizn wspomagających działalność dydaktyczną.
9. Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Przyjmowanie dzieci do przedszkola odbywa się na podstawie kart zgłoszeń złożonych indywidualnie przez rodziców.
Dyrektor przyjmuje rodziców w godzinach urzędowania placówki.
W ramach form współpracy z rodzicami organizowane są:
- zebrania z rodzicami,
- zajęcia pokazowe,
- dni otwarte,
- punkty konsultacyjne z udziałem specjalistów: logopedy, pedagoga psychologa.
- warsztaty dla rodziców,
- kontakty indywidualne,
- uroczystości przedszkolne,
- festyny – Święto Rodziny
W przedszkolu wydawane są gazetki informacyjne dla rodziców dzieci w poszczególnych grupach wiekowych:
- 6-cio latki: „Gratka 6-cio latka”
- 5-cio latki: „Ekowiewiórki”
- 4-ro latki: „Ekokrasnalki”
- 3-latki: „Gazetka Kubusia Puchatka”
- dla rodziców dzieci nowoprzyjętych: „W domu i w przedszkolu”
10. Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa oraz zasady udostępniania danych w nich zawartych.
W przedszkolu prowadzone są:
- rejestr akt osobowych,
- rejestr legitymacji ubezpieczeniowych,
- rejestr rent i emerytur,
- rejestr zwolnień lekarskich,
- rejestr wypadków pracowników i wypadków dzieci,
- rejestr świadectw pracy i zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ( Rp7 )
- ewidencja czasu pracy,
- ewidencja urlopów wypoczynkowych,
- ewidencja urlopów dla poratowania zdrowia.
Udostępnianie danych odbywa się zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 97 z 1997, art. 24,32,35 ) oraz na wniosek organu prowadzącego, nadzorującego oraz organów kontrolujących.