1.Status prawny lub forma prawna
Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy Tarnobrzeg.
2.Organizacja
Organizacja pracy przedszkola dostosowana jest do potrzeb środowiska lokalnego, stąd w placówce funkcjonuje 5 oddziałów. Uczęszczają do nich dzieci w jednym wieku rozwojowym od 3 do 6 lat. Nad każdym oddziałem sprawuje pieczę inny patron. I tak:
Oddział I to trzylatki „ Misiaczki”.
Oddział II czterolatki, a czuwają nad nimi „ Krasnale”.
Oddział III z dziećmi 5 – letnimi to „Muchomorki”.
Oddział IV dzieci 6 – letnie, których patronem są „Sówki”.
Oddział V dzieci 6- letnie z jednorocznym oddziaływaniem edukacyjnym nad którymi czuwają „Leśne duszki”.
Przedszkole czynne jest w godzinach od 6.00 do 16.00 przez 5 dni w tygodniu i przez 11 miesięcy w roku. Przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z dyrektorem przedszkola i Komitetem Rodzicielskim. Do przedszkola uczęszcza 118 dzieci z którymi pracuje 10 wykwalifikowanych nauczycielek, otwartych na dobro dziecka. Pracownicy obsługi i administracyjni to 11 osób, które wspierają prace nauczycielek i czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem placówki.
3.Przedmiot działalności i kompetencji
Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza realizowana jest w oparciu o programy nauczania wybrane z zestawu programów dla przedszkoli zatwierdzonych przez MENiS.
Zgodnie z Programem Rozwoju Przedszkola na lata 2001/ 2004, realizujemy poszerzone treści programowe w zakresie edukacji teatralnej. Zajęcia w poszczególnych grupach wiekowych prowadzone są według miesięcznych planów pracy, które uwzględniają także zabawy, wycieczki, pracę indywidualną z dziećmi, kontakty z rodzicami. Placówka stwarza dzieciom warunki do poszerzania wiedzy i nabywania umiejętności. Oferujemy różnorodne zajęcia dodatkowe, takie jak: gimnastyka korekcyjna, język angielski, nauka pływania, zajęcia informatyczne, zajęcia umuzykalniające, zajęcia logopedyczne, religia.
4.Organy sprawujące funkcje i kompetencje
Organami przedszkola są:
Dyrektor Przedszkola
Rada Pedagogiczna
Komitet Rodzicielski
Dyrektor Przedszkola mgr Teresa Jurek kieruje działalnością przedszkola. Inspiruje i wspomaga wszystkich pracowników w osiąganiu wysokiej jakości pracy przedszkola, a nauczycieli do podejmowania nowatorstwa pedagogicznego. Reprezentuje placówkę na zewnątrz. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola,
- -wnioski w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli,
- przygotowuje projekt statutu przedszkola i jego zmiany.
Systematycznie pogłębia swoją wiedzę i umiejętności w ramach WDN, warsztatach metodycznych, studiach podyplomowych.
Komitet Rodzicielski wybiera ogół rodziców na zebraniu ogólnym. Współpracuje z dyrektorem i Radą Pedagogiczną. Występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola w zakresie wychowania, opieki i edukacji wychowanków. Zgłaszane przez rodziców wnioski i opinie dotyczące różnych aspektów działalności przedszkola są uwzględniane w pracy placówki.
5.Struktura własnościowa
Własność komunalna.
6.Majątek, którym dysponuje
Przedszkole usytuowane jest na osiedlu „Przywiśle”, przy ulicy Kosmonautów 4. W parterowym budynku, otoczonym pięknym ogrodem, w którym znajduje się duża różnorodność drzew, oraz plac zabaw dla dzieci. Duży teren sprzyja organizowaniu spotkań rodzinnych, zabaw, zawodów sportowych dla dzieci z naszej placówki, jak również dzieci z osiedla. Przedszkole dysponuje: pięcioma przestrzennymi salami dydaktycznymi, własną salą gimnastyczną, oraz salą komputerową. Posiada pełne zaplecze kuchenne, wyremontowane i unowocześnione, ponadto każda sala dydaktyczna wyposażona jest w łazienkę dostosowaną do wieku rozwojowego dziecka. Przedszkole posiada również nowoczesny sprzęt audiowizualny, kserokopiarkę, sprzęt nagłaśniający.
7.Tryb działania w zakresie wykonywania działań publicznych
Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się na zasadzie powszechnej dostępności. Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola składają w kancelarii przedszkola w ustalonym terminie wypełnioną kartę zgłoszenia dziecka. Przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor przedszkola.
8.Działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej
Przedszkole jest placówką publiczną, działającą w formie zakładu budżetowego od 01.11.1993r.
Przedszkole utrzymywane jest z:
- dotacji budżetu gminy,
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
- z wynajmu pomieszczeń,
- oraz drobnych darowizn wspomagających działalność przedszkola.
9.Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Przyjmowanie dzieci do przedszkola odbywa się na podstawie zgłoszonych indywidualnie kart zgłoszeń. Dane zawarte w kartach chronione są Ustawą o Ochronie Danych Osobowych ( Dz. U. Nr 97 z 1997r. art. 24, 32, 35 ).
Dyrektor przyjmuje interesantów na bieżąco według potrzeb w godzinach urzędowania. W ramach form współpracy z rodzicami w przedszkolu organizowane są:
- punkty konsultacyjne dla zainteresowanych rodziców w celu uzyskania informacji o postępach i poziomie osiągnięć edukacyjnych wychowanków,
- dni otwarte,
- zajęcia pokazowe,
- spotkania rodzinne,
- zebrania z rodzicami,
- spotkania ze specjalistami ( logopeda, psycholog, pedagog ),
- warsztaty dla rodziców,
- informacje w formie pisemnej na tablicach ogłoszeń, oraz w pisemku pt. „Z życia przedszkola”,
- kontakty indywidualne,
- uroczystości przedszkolne zawarte w kalendarzu imprez.
10.Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa oraz zasady udostępniania danych w nich zawartych.
Udostępnianie danych odbywa się na wniosek organu prowadzącego, oraz organów kontrolujących.
Prowadzone rejestry:
- rejestr akt osobowych,
- rejestr świadectw pracy,
- rejestr legitymacji ubezpieczeniowych,
- rejestr rent i emerytur,
- rejestr wypadków pracowników i dzieci,
- rejestr zwolnień lekarskich,
- rejestr urlopów dla poratowania zdrowia,
- rejestr świadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
- ewidencja czasu pracy,
- ewidencja urlopów wypoczynkowych,
- ewidencja oświadczeń pracowników obsługi o prowadzeniu działalności gospodarczej.