Powrót na stronę głównąBIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
MIASTA TARNOBRZEGA
BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
MIASTA TARNOBRZEGA
www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa
Urząd Miasta Tarnobrzeg www.tarnobrzeg.pl
Ikona statystyk

2006-05-15
Ikona statystyk

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

 

39-400 Tarnobrzeg, ul. Dekutowskiego 8

tel/fax: /0-15/ 823-07-38; 822-60-97

e-mail: mtarnob@rzeszow.uw.gov.pl


Status prawny podmiotu, organizacja, przedmiot działalności i kompetencji, organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje, tryb działania w zakresie wykonywania zadań publicznych, działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, sposoby przyjmowania i załatwiania spraw.


Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

 

39-400 Tarnobrzeg, ul. Dekutowskiego 8

tel/fax: /0-15/ 823-07-38; 822-60-97

e-mail: mtarnob@rzeszow.uw.gov.pl

 



 Dane podmiotu oraz informacje dotyczące :

 

- statusu prawnego lub formy prawnej podmiotu

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu - jednostka budżetowa podległa Urzędowi Miasta Tarnobrzega.

 

- organizacji

Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004r. (jednolity tekst Dz.U. nr 64
poz. 593 z 2004r. z późn. zm.), Statut MOPR oraz Regulamin Organizacyjny MOPR.

 

- przedmiotu działalności i kompetencji

Ośrodek realizuje zadania określone w ustawie z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64 poz. 593 z 2004r. z późn. zm.), oraz innych ustawach, które nakładają obowiązek realizacji zadań w nich określonych oraz zlecania zadań w formie zawartych umów.
Ośrodek realizuje zadania własne, własne o charakterze obowiązkowym, zadania zlecone oraz zadania powiatu i zadania z zakresu administracji rządowej realizowanej przez powiat.

 

- organów i osób sprawujących w nich funkcje i ich kompetencji

Ośrodkiem kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępców Dyrektora oraz Głównego Księgowego. Zastępcy Dyrektora nadzorują działalność komórek organizacyjnych Ośrodka zgodnie z podziałem kompetencji ustalonych przez Dyrektora. Gospodarkę finansową ośrodka prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Dyrektor
i Główny Księgowy.



Informacje o zasadach funkcjonowania podmiotu :

 

- tryb działania w zakresie wykonywania zadań publicznych

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie wydaje decyzje administracyjne działając na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Tarnobrzeg.

 

- działalność w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej

Ośrodek prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy oraz sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.

 

- sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

Świadczenia pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

Diagnozowanie spraw odbywa się w oparciu o wywiad środowiskowy (rodzinny w terminie 14 dni, a w sprawach nagłych w terminie 2 dni. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej są wydawane w formie pisemnej .

 

Pomoc udzielana jest w szczególności z powodu :

 

Ø       ubóstwa,

Ø       sieroctwa,

Ø       bezdomności ,

Ø       potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności

Ø       bezrobocia,

Ø       niepełnosprawności ,

Ø       długotrwałej choroby  lub ciężkiej choroby,

Ø       przemocy w rodzinie,

Ø       bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych ,

Ø       alkoholizmowi lub narkomanii,

Ø       trudnościach w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego,

Ø       brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowacze,

Ø       klęski żywiołowej lub ekologicznej,

Ø       trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,

Ø       zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej.

 

 

oraz spełnieniu kryteriów dochodowych tj.: dochód na osobę :

·        samotnie gospodarującą - 477 zł

·        na osobę w rodzinie - 351 zł

 

Osoby mogą ubiegać się o pomoc w formie :

 

·         zasiłku stałego, który przysługuje osobie całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub inwalidztwa,

·         opłacanie składek zdrowotnych,

·         zasiłku celowego na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołowa lub ekologiczną,

·         zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

·         usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób starszych, samotnych i chorych w miejscu zamieszkania,

·         zasiłku celowego i w naturze,

·         zapewnienia schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania,

·         posiłków dla dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole,

·         sprawienie pogrzebu,

·         udzielania specjalistycznego poradnictwa dla rodzin w zakresie :

·         rozwiązywania problemów rodziny,

·         zapobiegania przemocy w domach,

·         terapii dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i narkomanii.

·         kierowanie do domu pomocy społecznej,

·         opiniowanie kandydatów na rodzinę zastępczą

·         udzielanie pomocy pieniężnej  rodzinom zastępczym,

·         usamodzielnianie pełnoletnich wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych.

 

 

Ośrodek prowadzi świetlicę socjolterapeutyczną, która realizuje zadania profilaktyki obejmując opieką dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym z powodu różnorodnych dysfunkcji środowiska rodzinnego.

Systematycznie organizowane są zajęcia dydaktyczno - rekreacyjne . Prowadzone są m.in. akcje “LATO W MIEŚCIE” podczas, których świetlica otwarta jest dla wszystkich dzieci nie wyjeżdżających na zorganizowany wypoczynek.

 

Poza wymienionymi formami pomocy wzrasta ilość rodzin objętych pracą socjalną, poradnictwem oraz pomocą ośrodków wsparcia takich jak :

 

Dom Dziennego Pobytu, który swym zasięgiem obejmuje osoby III wieku . Działalność domu koncentruje się wokół integracji osób ze środowiskiem lokalnym w zakresie kulturalnego spędzenia czasu oraz zapewnienia niezbędnych potrzeb .

 

Środowiskowy Dom Samopomocy jest ośrodkiem wsparcia dziennego dla osób psychicznie chorych . Główną przesłanką pracy jest w miarę możliwości przywrócenie klienta do samodzielnego funkcjonowania w środowisku.
Terapia prowadzona jest poprzez m.in. zajęcia gospodarcze, plastyczne, stolarsko - ślusarskie, kulinarne, rehabilitację ruchową, psychoterapię i rozmowy indywidualne, prowadzona jest również praca z rodziną podopiecznego.

 

Ośrodek Interwencji Kryzysowej, głównym celem pracy prowadzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej jest pomoc w znalezieniu nowych sposobów radzenia sobie z sytuacją trudną. W ramach tej instytucji udzielana jest natychmiastowa specjalistyczna pomoc psychologiczna, pedagogiczna, socjalna i prawna, a w uzasadnionych przypadkach osoby
w kryzysie mogą uzyskać krótkoterminowe schronienie.

 

 

Do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu  należy również koordynacja działań placówek pomocowych tj. :

 

Dom Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu ul. Kurasia 7

- przeznaczony jest dla 60 osób przewlekle, somatycznie chorych wymagających całodobowej opieki. Świadczy usługi w zakresie zabezpieczenia potrzeb bytowych (mieszkanie, wyżywienie, odzież, obuwie), opiekuńczych, wspomagających, religijnych oraz umożliwia korzystanie z opieki i usług medycznych.

 

Dom Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu ul. Sienkiewicza 211

- przeznaczony jest dla 60 dzieci niepełnosprawnych umysłowo prowadzony jest przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek. Dom  świadczy  usługi  w  zakresie  zabezpieczenia  potrzeb  bytowych,  pielęgnacyjnych,  wychowawczych
i opiekuńczych.  Prowadzona  jest  nauka  czynności  dnia codziennego, terapia zdjęciowa, zajęcia sportowe i rehabilitacyjne .

 

Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza w Tarnobrzegu ul. św. Barbary 1

- do placówki kierowane są dzieci pozbawione częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej. W strukturze placówki funkcjonuje  zespół  interwencyjny  i zespół  socjalizacyjny. Placówka zapewnia dziecku całodzienny pobyt, opiekę
i wychowanie. Przygotowuje diagnozę psychofizyczną, prowadzi zajęcie socjalizacyjne, logopedyczno - terapeutyczne itp.

 

Rodzinny Dom Dziecka w Tarnobrzegu ul. Słoneczna 17

- placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego.  Do placówki przyjmowane są dzieci w wieku
do 18 lat
.

 

Publiczny Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Tarnobrzegu ul. św. Barbary

- prowadzi działalność diagnostyczno - konsultacyjną, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość prowadzenia rodzinnej opieki zastępczej, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne rodzin zastępczych oraz rodziców naturalnych dzieci umieszczonych w palcówkach opiekuńczo wychowawczych i rodzinnej opiece zastępczej. Prowadzi sprawy adopcji i przysposobienia dzieci.

 

Rodziny zastępcze

- to forma pomocy rodzinie i dziecku. W przypadkach zaniedbywania
lub trudności wychowawczych rodziców naturalnych obowiązki opieki
i wychowania przejmują rodzice zastępczy. Rodziną zastępczą mogą być osoby obce i spokrewnione . Każda rodzina zastępcza ustanowiona przez sąd lub sprawowana w ramach umowy z prezydentem miasta może otrzymywać pomoc finansową na częściowe pokrycie kosztów utrzymania przyjętego dziecka do rodziny.

Wysokość  pomocy  uzależniona  jest  od  ustawowej  kwoty  bazowej  określonej w ustawie o pomocy społecznej, dochodów dziecka, wieku i stanu zdrowia dziecka. Z chwilą ukończenia 18 - roku życia wychowankowi opuszczającemu rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo - wychowawczą lub młodzieżowy ośrodek wychowawczy może być przyznana pomoc na jego usamodzielnienie. Wielkość, formy i zakres pomocy ustala się indywidualnie dla każdego wychowanka w programie usamodzielnienia.

 

Kierowana jest pomoc dla osób niepełnosprawnych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji dla Osób Niepełnosprawnych .

W zakresie rehabilitacji społecznej finansowane są :

  • warsztaty terapii zajęciowej mieszczące się przy ul. Wiślanej 11 i Alei Niepodległości 2
  • dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych
  • dofinansowanie  kosztów  zaopatrzenia  w  sprzęt  rehabilitacyjny,  przedmioty  ortopedyczne i środki pomocnicze
  • likwidacja barier architektonicznych w komunikowaniu się
    i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych
  • dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych

    Poprzez rehabilitację zawodową :
  • pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej
  • zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk  pracy  stosownie  do  potrzeb  wynikających  z  niepełnosprawności  zatrudnionych  osób  oraz rozpoznaniem przez służby medycyny pracy tych potrzeb
  • finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych
  • finansowanie kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych
  • zwrot wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu.

 

 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Uprawnienie do Biuletynu Informacji Publicznej posiada Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu Pani Wiesława Juda .

 

Wprowadzanie informacji, wszelkie aktualizacje strony internetowej dokonuje Pan Robert Kotarba przy jednoczesnej akceptacji Dyrektora Pani Wiesławy Juda.

 

 

 

 

 

Podmiot udostępniający:
Urząd Miasta Tarnobrzeg
Informację wytworzył:
Bożena Paź
Informację wprowadził:
Robert Kotarba
Data wytworzenia:
 
Data publikacji:
2006-05-15
Data ostatniej zmiany:
2006-10-10
 
 

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2023-08-04 14:41:53, zmian dokonał(a): Witold Czech

WCAG 2.0 (Level AA)